Dlaczego makrobiotyka?

Ten blog to dokumentacja rewolucji jaka dokonała się w moim życiu za sprawą makrobiotyki w wersji wegańskiej. Do zainteresowania się nią skłoniła mnie przebyta choroba nowotworowa. Chciałabym podzielić się moimi doświadczeniami, pomysłami na pyszne wegańskie makrobiotyczne posiłki i rozważaniami o zdrowiu i naturalnym stylu życia.
Makrobiotyka to nie tylko "dieta", ale styl życia, sposób myślenia i postępowania. Makrobiotyka, choć niektórym może wydawać się bardzo rygorystyczna (bo przecież trzeba zrezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego i większości tzw. normalnego jedzenia) i trudna do zrealizowania (posiłki przygotowywane są na bieżąco i kilka godzin dziennie trzeba spędzić w kuchni), jest tak naprawdę jedną wielką przygodą. Jedzenie makrobiotyczne jest pyszne, naturalne, energetyczne, służy naszemu zdrowiu, przywraca równowagę i daje jasność umysłu. Kuchnia makrobiotyczna to pole popisu dla osób kreatywnych, które lubią eksperymentować, ale jednocześnie w życiu realizują się w wielu innych dziedzinach. Im dłużej stosujesz makrobiotykę, tym mniej zastanawiasz się co ugotować, jak skomponować posiłki, wystarczy, że interpretujesz sygnały, które wysyła ci twoje ciało i po prostu gotujesz "intuicyjnie". I każdy posiłek staje się prawdziwą ucztą.


poniedziałek, 20 grudnia 2010

Pilaw ryżowy

Dzisiaj proponuję danie o nazwie sugerującej coś niecodziennego, może nawet wyszukanego, tymczasem jest to bardzo prosta potrawa. Pilaw to pewien sposób przygotowania pożywienia - surowy ryż zalewamy wodą i zamiast gotować pieczemy w piekarniku (można zrobić pilaw z kaszy np. gryczanej, też jest doskonały).
Ziarna ryżu pełnoziarnistego (tylko takiego używamy w kuchni makrobiotycznej) prażymy na patelni. Obieramy i kroimy w paski wybrane warzywa, można dodać różyczki brokuła lub kalafiora. Ryż wykładamy do naczynia żaroodpornego warstwami, przekładając je warstwą warzyw. Aby wzbogacić wartość potrawy można dodać surową kaszę jaglaną. Wszystko skropić olejem sezamowym, żeby potrawa była bardziej wilgotna. Zalewamy wodą (objętość musi być 2x większa niż pozostałych składników)  i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni. Po godzinie danie jest gotowe.
Ryż pełnoziarnisty jest niezwykle wartościowym pożywieniem, natomiast powszechnie spożywany biały ryż jest kompletnie bezwartościowy, gdyż wszystkie cenne składniki znajdują się w otrębach ryżowych.
Zawierają one między innymi ponad 70 różnych przeciwutleniaczy (koenzym Q10, witamina E, proantocjanidyny, polisacharydy, lecytyna i inne) oraz magnez. Regularne spożywanie ryżu (może być nawet codziennie i kilka razy dziennie :) pozwala kontrolować i stabilizować poziom cukru we krwi i zapobiega cukrzycy. Witamina E oraz lecytyna powodują obniżanie poziomu tłuszczu i cholesterolu. Witamina E, koenzym Q10 i proantocjanidyny mają silne działanie antynowotworowe. Inne właściwości przedstawiają się następująco:
  • leczenie trądziku, astmy, ST i RZS, Parkinsona i Huntingtona (koenzym)
  • regeneracja wątroby (też w leczeniu alkoholowej marskości)
  • ochrona przed chorobami serca i naczyń krwionośnych poprzez poprawę funkcjonowania serca, poprawę krążenia i wzmacnianie tętnic, żył i naczyń włosowatych (koenzym)
  • wspieranie witalności narządów wewnętrznych, szczególnie grasicy, tarczycy, śledziony i nadnerczy (sfermentowany ryż np. w miso)
  • wzmacnianie funkcji układu oddechowego
  • wzmacnianie krążenia krwi w kończynach, przeciwdziałanie zakrzepom i zastojowi krwi
  • pobudzanie odporności (polisacharydy)
  • uspokojenie (witaminy z grupy B i minerały śladowe, lecytyna)
  • zwiększanie umięśnienia poprzez spalanie tłuszczu do postaci energii (koenzym Q10)
  • przywracanie i kontrola równowagi hormonalnej
  • spowalnianie procesów starzenia i przeciwdziałanie ich skutkom (m.in. koenzym Q10)
  • zmniejszanie nadmiaru śluzu
  • odtruwanie, ochrona krwi, chłonki i narządów wewnętrznych przed działaniem trucizn i toksyn (proantocjanidyny)
  • ochrona mitochondrialnego DNA (koenzym)
  • prawidłowe funkcjonowanie mózgu, nerwów i błon komórkowych, poprawa pamięci (lecytyna)
  • zapobieganie powstawaniu kamieni żółciowych (lecytyna)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz